Kisah si buah perah….

Posted: August 9, 2009 in Diari

Salam…..

Hari ni hari cuti….mesti banyak rancangan yang akan dilaksanakan bukan..? tapi ada juga yang kena kerja…walaupun orang lain bercuti…. mesti sedih rasanya kalau macam tu kan….tapi, pape pun….ikut cakap Puteri…” hidup mesti enjoy”..hehehe

Oklah…. hari nie kita cerita tentang kisah kita hari ini… hari Ahad, ada pasar pagi di Pekan Raub….. kita pergi pun dah lewat…dalam pukul 11 pg…..para penjual pun dah kemas barang…nak tutup kedai….

Bukannya apa kita gi lewat… ada tuisyen kat sekolah..sampai pukul 10.30 pg… lepas tu terus g pasar…. tak der pun terfikir nak beli apa-apa…saje..jenjalan..

Dalam sesaje tu pun banyak jugak barang yang kita ” terbeli” hehehe… alah…. stok makanan lah… sayur….buah….udang..bla…bla…bla…

Tetiba….kita nampak sorang makcik nie menjual buah perah…..

Ari tu, masa g KL, jumpa dengan Abang Seipul..orang Lipis…dia yang suruh cari buah perah…. kita tak tau pun rupanya…. masa makan kat kedai makan dengan cikgu2 sekolah lepas gotong-royong…. masa tu tuan kedai tengah makan…dan pelawa rasa… tu lah first time rasa buah perah….jmpa dan tau rupa buah perah.

Buah perah nie sebesar ibu jari. Panjangnya pun lebih kurang ibu jari kita nie…. warnanya gelap….cam coklat gelap….. rasanya… kawan-kawan pernah makan biji cempedak rebus?…. ha sebijik macam tulah rasanya…..

Buah perah nie dijual mengikut pot…( itu bahasa kitalah..)..kiranya satu bekas( pot)…. RM 2, kalau 3 bekas RM 5…. entah kenapa lah kita nie tamak haloba sangat… beli sampai RM 5….pastu wat balik umah….rupa-rupanya hmate sume tak makan..( ye lah…diaorang tu bukan orang Pahang pun…heheh).. masa beli tu teringat kat Abang Seipul dengan Kak Is… diorang pesan…. ceh…konon nak bawak untuk diaorang lah…. tapi lupa lak…..tak turun KL dalam masa terdekat nie…. paling-paling…hujung bulan nie…..ooopsss… cuti pulak….balik kg la..hehehe

Buah perah nie juga adalah bahan utama dalam masakan yang diberi nama ” Asam Rong”….Asam rong nie lebih kurang macam masak asam pedas….dimasak dengan ikan patin atau ayam, dicampur dengan terung… bunga kantan…. kalau tak silap, buah nie dihancurkan…dan dijadikan ramuan kuahnya…. eeerrr…kalau nak pasti..kene tanya orang Pahang lah..hehehe

Malam nie kita dah melantak banyak buah nie….eeerrrggghhh…. memang macam biji cempedak…berangin satu badan…. dan panas sket……

Satu lagi yang Abang Seipul suruh cari…. buah kepayang….. dah tanya kat makcik yang jual buah perah nie….dia kata bukan musimnya….dan kalau ada, cepat jer habis…sebab memang orang dok cari….

Kita pulak….. yang kita tahu…. buah kepayang nie kita jumpa dalam pantun jer…

Sayang si buah kepayang, dimakan mabuk, dibuang sayang…..

Tak mabuk ker buah nie…? Kalau tak silap, Abang Seipul kata yang buah yang tua yang mabuk….( or sebaliknya…dah tak ingat).. tapi insyaalah…. kita cari buah kepayang pulak..heheheh

Buah Perah.... kita hanya jumpa kat Pahang jer...

Buah Perah.... kita hanya jumpa kat Pahang jer...

Advertisements
Comments
  1. Lupin says:

    Untuk makluman semua, kat Sarawak pon ada. Banyak gak terutama kat Pasar Serikin (sempadan Kalimantan).

    • nizarejab says:

      ooohh…ye ker…
      di sebelah utara…saya tak pernah pun jumpa buah nih….
      di Pahang..buah nie selain dimakan setelah direbus…. ia juga digunakan dalam masakan tradisional Pahang..Asam Rong…
      mungkin di Sarawak, lain pulak gunanya…yek?

  2. niza says:

    kat terengganu pun byk….buat jeruk bertahun leh simpan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s