Cerita pasal hobi lagi- buku…

Posted: August 6, 2009 in hobi

Salam buat teman-teman….

Sangat mengujakan bukan kalau dapat bercerita tentang apa yang kita suka kan…eemm…jadi kita sambung lagi cerita tentang hobi…

Hobi kita yang paling lama bertahan adalah membaca…dan menyimpan buku…or books collector…

Ingat lagi, masa zaman kecik-kecik…kalau ada pesta buku- pesta buku nie dianjurkan oleh Hassani Book and Stationery.. antara rangkaian kedai buku terbesar di Sungai Petani… selalulah abah bawa…selalunya pergi dengan jiran sebelah rumah lah….best fren ketika itu- kak mek namanya…ingat lagi..waktu darjah 3, buku yang kita beli adalah Si Kelingking… masa tu cakap dengan abah…nak buku yang tebal….( selalunya beli buku yang nipis-nipis jer)… mula-mula tu tak nak jugak buku tu…sebab kita rasa tak berapa tebal…. abah cakap ..” teballah tu…” baru kita nak..hahaha

Antara koleksi buku kita masa kecik… cerita-cerita klasik, tak ingat keluaran mana, tapi harganya RM 2 saja. Paling kita ingat cerita Si Gadis Penjual Mancis ( sebab sampai sekarang pun kita masih tak fahan cerita dia…)hahaha….

Anda tau tentang cerita Si Gadis Penjual Mancis nie? Gadis kecil nie dia menjual mancis di tepi jalan di tepi sebuah rumah mewah. Dia jual mancis nie dalam musim salji. Kiranya kisah nie kat oversea lah…

Sebab tak ada orang nak beli mancis dia, dia pun menyalakan mancis dia untuk memanaskankan badan. Lepas tu dia menjenguk ke dalam rumah tu. Dalam rumah tu dia nampak ada meja makan yang penuh dengan makanan. Untuk cerita lebih lanjut… carilah cerita nie kat kedai buku..hehehe….sebab yang kita ingat, esoknya gadis tu mati kesejukan.

Koleksi Nancy Drew dan Harry Boy tak yah cakaplah….memang jadi koleksilah…

Tapi, dalam banyak-banyak buku…koleksi yang paling kita sayang adalah koleksi majalah Mastika- abah punya….kiranya koleksi Mastika dari zaman kita tak lahir lagi….tahun 60an/70an… mastika dulu dengan sekarang banyak bezanya. Dulu, mastika penuh dengan info..maklumat politik semasa…kisah luar negara…dan kolum kegemaran- cerita dari timur…. mastika sekarang kureng sket… tapi tak taulah apa dah jadi dengan koleksi mastika tu…..ada kat rumah di SP… simpan dalam kotak…. kalau dibiar kat luar…kang budak-budak nie suka menggunting… habis kang…. tapi dah lama tak balik SP.. tak tau apa dah jadi…Harap-harap elok lagi la…..koleksi mastika tu terkecualilah…seaba kita suka..

Oklah…kita jumpa esok….insyaalah..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s